Matres Omnes Mundi
26 maja to wyjątkowy dzień dla wielu kobiet. Z okazji dnia Matki, w Sali Foyer Teatru im. Juliusza Słowackiego, odbył się kameralny koncert na flet i fortepian, w wykonaniu duetu Natalia Jarząbek i Pieter-Jan Verhoyen.
W programie znalazły się takie utwory jak:
T. Boehm – Grande Polonaise, op.16,
M.Matthys – Vocalise,
F.Chopin – Wariacje E-dur na temat z opery Kopciuszek G. Rossiniego,
Yiruma – Wait There,
I.Clarke – The Great Train Race
A.Dworzak – Songs My Mother Taught Me, op.55
J.Brahms – 5 pieśni op. 49, nr 4 (Kołysanka)
E.Elgar – Salut D’Amour, op .12
N Rimski- Korsakov – Lot trzmiela
R. Muczyński – Sonata na flet i fortepian, op.29
Młodzi wykonawcy nie są może bardzo znani szerokiej publiczności, głównie z racji wieku i muzyki jaką wykonują, jednakże nie sposób odmówić im talentu i ogromnego doświadczenia.
Natalia Jarząbek rozpoczęła naukę gry na flecie w wieku 12 lat w PSM I st. im. W. Różyckiego w Myślenicach. Obecnie jest studentką Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa prof. Barbary Świątek Żelaznej). W roku akademickim 2015/2016 studiowała pod kierunkiem prof. Wally Hase (Hochschule für Musik Franz Liszt, Weimar) w ramach programu Erasmus +. Występowała na najbardziej prestiżowych festiwalach fletowych na całym świecie, takich jak The British Flute Society Flutastique! Festival 2016, Adams Flute Festival 2017.
Za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymała liczne stypendia, m.in. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” 2015, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa 2015. W roku 2015 nagrała utwór solowy “Pulse 11/8” na płycie zdobywcy Nagrody Grammy – Włodka Pawlika.
Podczas współpracy z licznymi orkiestrami (Sinfonietta Cracovia, Orkiestra „Concertino”, Filharmonia Kaliska, Philharmonisches Kammerorchester Wernigerode Orkiestra Akademii Beethovenowskiej), występowała zarówno w roli solisty, jak i muzyka orkiestrowego. Od roku 2010 jest stypendystką krakowskiej Fundacji Pro Musica Bona, dzięki której dokonała nagrań płytowych. Koncertowała na Słowacji, Ukrainie, w Belgii, Francji, Holandii, Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Słowenii, Szwecji oraz w wielu polskich salach koncertowych.
Pieter-Jan Verhoyen rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 6 lat w klasie Marie-Noëlle Damien. Od roku 2014 jest studentem klasy fortepianu Jana Michiels (Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Brukseli).
W 2008 roku zdobył drugą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Cantabile dla młodzieży( Concours Musical de France). W 2009 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Steinway (druga nagroda). Kilkukrotnie został również laureatem Concours de Piano de Liège. W 2014 roku zdobył również pierwszą nagrodę w konkursie Belfius Classics w Brukseli.
W roku 2009 został on członkiem zespołu kameralnego Trio Telepatico, z którym zdobył nagrody na prestiżowych konkursach muzyki kameralnej, takich jak Belfius Classics.
Od 2015 roku Natalia Jarząbek i Pieter – Jan Verhoyen, tworzą niezwykły duet flet – fortepian. Koncertowali wspólnie w wielu krajach – Belgii, Holandii, Niemczech, Polsce i Wielkiej Brytanii pojawiając się na najbardziej prestiżowych festiwalach fletowych, takich jak The British Flute Society Flutastique Festival 2016, Adams Flute Festival 2017.
Efektem współpracy jest nagrana w 2016 roku płyta 900 MILES. Zamieszczone na niej utwory to sztandarowe dzieła kameralnej i solowej muzyki fletowo-fortepianowej, mające historyczne powiązania z obszarami Polski i Flandrii. Wyjątkiem jest posiadająca wartość sentymentalną Suita Ch. M. Widora – pierwszy utwór, który artyści wykonali publicznie w marcu 2016 roku.
Tytuł albumu obrazuje dystans, jaki dzieli miejsca urodzenia artystów. Ma on również znaczenie symboliczne – dzięki odpowiedniemu doborowi repertuaru płyta jest niejako muzyczna podróżą po Europie i Ameryce, począwszy od epoki Romantyzmu, a skończywszy na czasach współczesnych.
Płyta jest szczególnie warta polecenia, gdyż muzycy grają z niezwykłą lekkością i werwą, której niejednokrotnie brakuje starszym wykonawcom.
Organizatorami koncertu Matres Omnes Mundi było Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju (serdecznie dziękujemy za materiały prasowe), oraz Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.