Turek we Włoszech w Operze Krakowskiej
„Turek we Włoszech” miał swoją premierę w mediolańskiej La Scali w 1814 roku.
Opera stworzona przez 22 letniego wówczas Gioacchino Rossiniego nie została jednak najlepiej przyjęta. Długo niedoceniana powróciła m.in. za sprawą Marii Callas w roli Fiorilli. Wielu znawców opery twierdzi, że mimo fantastycznej muzyki i lekkiego libretta, to dzieło jest raczej nużące dla przeciętnego odbiorcy i znacznie przyjemniej słucha się wybranych arii, niż ogląda całość.
Kto jednak posłucha tych opinii i nie skusi się na „Turka” w Operze Krakowskiej wiele straci.
Spektakl daleko wyszedł poza swój gatunek. To już nie tylko rewelacyjna muzyka, to fantastyczne przedstawienie, żywe obrazy. Głos, Ruch, dźwięk, światło, fantazyjne kostiumy i bajkowe postacie przemykające po scenie wtapiające się niby ukradkiem w świat cyrkowo – cygańskiej menażerii sprawiają, że widz zapomina, że siedzi na widowni w operze. Przenosi się w magiczny świat z pogranicza Snu nocy letniej i weneckiego karnawału. Wręcz szalone tło nie zakłóca jednak odbioru opery, sprawia jedynie, że chce się ją jeszcze raz obejrzeć, wysłuchać?
I tu pojawia się wielkie rozczarowanie, bo żadna z dotychczasowych inscenizacji nie dorównuje tej z Opery Krakowskiej.
Wielkie brawa dla reżysera, dla artystów i ekipy. Ten „Turek” spodoba się dosłownie każdemu.
REALIZATORZY:
Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Choreografia, ruch sceniczny: Violetta Suska
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Reżyseria światła: Dariusz Pawelec
Projekcje: Paweł Weremiuk
OBSADA:
SELIM – Wojtek Gierlach, Łukasz Goliński, Krzysztof Dekański
FIORILLA – Katarzyna Oleś-Blacha, Anna Wolfinger
GERONIO – Grzegorz Szostak, Bogdan Śliwa
NARCISO – Andrzej Lampert, Adam Sobierajski
POETA – Mariusz Godlewski, Andrzej Biegun
ZAIDA – Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska
ALBAZAR – Marek Gerwatowski, Krzysztof Kozarek
Asystent Poety – Rafał Piętka
oraz
BALET, CHÓR i ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ