Wszyscy odwiedzający Wawel w okresie od 15 lipca do 31 sierpnia br. mają okazję zobaczyć, zgromadzone w jednym miejscu, wszystkie muzealne nowości z zamkowej kolekcji, które zostały zakupione w roku ubiegłym. Zobaczenie ich, zanim trafią do właściwych ekspozycji, jest możliwe za sprawą specjalnej wystawy, której towarzyszy wydany z tej okazji katalog.
W trzech terminach 20 lipca, 10 sierpnia oraz 31 sierpnia zwiedzający będą mieli okazję zwiedzić wystawę w towarzystwie jej kustosza. Spotkania te będą rozpoczynały się o godzinie 13.00 na terenie wystawy. Chętni muszą dokonać wcześniejszej rezerwacji od poniedziałku poprzedzającego spotkanie: tel. 12 422-51-55 wew. 290, w godz.: 9.00-12.00 i 14.00-15.00.

Muzeum Zamku Królewskiego kładzie szczególny nacisk na pozyskiwanie do swej kolekcji eksponatów związanych z władcami Polski. Tym razem zakupiono dwa portrety monarsze: Stefana Batorego (z lat 1589-1598), związany z Marcinem Koberem, oraz wizerunek Władysława IV Wazy (zapewne z lat 1646-1650), wykonany około połowy w. XVII według Pietera Danckersa de Rij, stanowiący bardzo ciekawy eksponat pod względem ikonograficznym.
Portret Stefana Batorego zasługuje na szczególną uwagę ze względu na dwie rzadko spotykane cechy: został on opatrzony godłem i herbem króla oraz napisem informującym o zajmowanej pozycji tj. byciu królem, drugą rzadko spotykaną cechą jest brak insygniów władzy królewskiej, które stanowiły nieodłączny atrybut zamieszczany na portretach monarszych. Portret wykonano na desce dębowej technika olejną. Obraz powstał w oparciu o całopostaciowy wizerunek króla, namalowany w 1583 roku przez Marcina Kobera jako obraz olejny na płótnie. Wersja będąca obecnie w zbiorach muzeum wawelskiego jest portretem popiersiowym. Oryginał całopostaciowy, według którego została stworzona, znajduje się w zbiorach Muzeum Historyczno-Misyjnego Księży Misjonarzy w Krakowie.

Innym bardzo ciekawym nabytkiem jest pozłacany srebrny kubek z XV wieku, który jest najstarszym zachowanym tego typu wyrobem w Polsce, jednym z kilku zachowanych średniowiecznych wyrobów złotniczych, którego przeznaczenie było świeckie. Eksponat ten nie był dotąd publikowany.
Na wystawie znajdą coś dla siebie również miłośnicy militariów, ponieważ do muzealnej kolekcji dołączył prawdziwy unikat – wielostrzałowa strzelba myśliwska datowana na połowę XVIII wieku. Jest to dzieło Andrzeja Żukiewskiego, najprawdopodobniej wykonane na dworze Rzewuskich w Podhorcach. Podobny egzemplarz, o takiej samej sygnaturze, znajduje się w zbiorach Muzeum XX Czartoryskich w Krakowie.
Rzadkich bądź unikatowych eksponatów na tej wystawie jest więcej.
Kraków w obiektywie zachęca do odwiedzenia tej wystawy, tym bardziej, że bilet na nią kosztuje jedynie 3 złote, a wszyscy, którzy zakupią bilet wstępu do Reprezentacyjnych Komnat Królewskich na tę wystawę mają wstęp bezpłatny.

Szczegóły dotyczące wystawy:

Wystawa:

Scenariusz i realizacja: Aneta Giebuta, Joanna Pałka
Aranżacja plastyczna: PRO ARTE Justyna Lisowicz / Marek Suchowiak
Projekt i opracowanie graficzne: Anita Andrzejewska, Andrzej Pilichowski-Ragno
Konserwacja: Ewa Wiłkojć, Beata Nowak, Justyna Wyszkowska-Baścik, Maciej Baran, Piotr Jarek, Piotr Galant, Stanisława Kostecka, Katarzyna Oramus, Jan Oliwa

DLA ZWIEDZAJĄCYCH:
WYSTAWA CZYNNA LIPIEC-SIERPIEŃ 2014
wtorek-piątek 9.30-17.00, sobota, niedziela 10.00-17.00, poniedziałek – nieczynna
statnie wejście na godzinę przed zamknięciem wystawy

Bilety 3 zł – w kasach i przy wejściu na wystawę
wstęp bezpłatny z ważnym biletem do Reprezentacyjnych Komnat Królewskich

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie

Kraków w obiektywie